Po uruchomieniu Blendera

Pierwsze uruchomienie to okazja do ustawień wstępnych programu, oraz do zapoznania się z programem, przynajmniej pobieżnym. Oczywiście, można to zrobić na wiele sposobów, i niektóre z nich pokazuję w poradniku. W tym poradniku przeglądamy konfigurację, widoki, elementy z którymi później zapoznamy się dokładniej. To pierwsze spotkanie powinno jednak rozwiać przynajmniej część wątpliwości. Ten materiał to prawdziwe „mydło i powidło”. Nie jest to systematyczna wiedza – ale wrzucenie Was na głęboką wodę i wspólne zanurkowanie w wiele różnych miejsc programu, czasami głęboko. Mimo tego i tak nie pokazuję do czego Blender jest zdolny – ale mam nadzieję, że szybko poczujecie o co chodzi, i gdy coś się komuś naciśnie, nie będzie to powodem do paniki. Po obejrzeniu tego materiału zapewne nasunie się Wam bardzo wiele pytań. Rozumiem to, i uważam, że te pierwsze pytania są najważniejsze – ponieważ wynikają z niewiedzy i są pierwszymi przebłyskami zrozumienia. Ja, niestety – po prawie 20 latach pracy z programem którego nauczam od ponad 13 lat – już zupełnie nie potrafię takich pytań wymyślić. Nie przyjdzie mi do głowy np. zapytać „a jak zaznaczyć tylko to, co jeszcze nie jest zaznaczone” lub inne tego typu (samo pytanie pochodzi od moich studentów). Dlatego – jeżeli w ogóle przeczytacie ten tekst – uprzejmie proszę – wpiszcie swoje pierwsze pytania w komentarzach. Na pewno czegoś nie wyjaśniłem. Pomoże mi to przygotować następny materiał, lub po prostu jaśniej tłumaczyć podstawy w przyszłości… A teraz czas na film, oto on:
Po pierwszym uruchomieniu Blendera 2.8 (Polski Kurs Blendera)
 

Spis treści:

  1. Czy prawy przycisk myszy, czy lewy? 00:49
  2. Miejsce, w którym zapisana jest konfiguracja – 02:03
  3. Podstawy nawigacji myszą – 03:05
  4. Widok z kamery – 06:36
  5. Ogólnie o elementach ekranu – różne widoki – 07:57
  6. Preferencje, konfiguracja – dostępne z menu Edit – 10:53
  7. Mapa klawiatury – keymap – 11:11
  8. Konfiguracja – zakładka Interface – 14:09
    • Themes – 14:19
    • Viewport – 15:27
    • Editing – 15:43
    • Addons – 16:04
    • Input – 16:11
    • Navigation – 16:38
    • System – 17:25
    • Save&Load – 17:40
    • File Path – 18:38
  9. Usunięcie wszystkich elementów – 19:10
  10. Dodawanie nowych obiektów – 19:23
  11. Dodawanie i ustawianie kamery – 19:32
  12. Przesuwanie po siatce z przeskokiem – 21:39
  13. Ustawianie kursora 3D (tego białoczerwonego kółka) – 22:09
  14. Tryby widoku – ORTOGRAPHIC / PERSPECTIVE, przód, itp. – 23:43
  15. Pozycjonowanie kamery – 25:27
  16. Renderowanie (F12) – 26:20
  17. Silniki renderujące – Cycles – 26:41
  18. Dodawanie światła „Sun” do sceny – 27:06
  19. Poprzedni render – przywołanie okna – 28:20
  20. Zapisywanie renderu w postaci obrazka – 28:56
  21. Zapisywanie pliku BLEND – 29:56
  22. Tworzenie katalogu podczas zapisywania pliku – 30:25
  23. Zapis ustawień ekranowych Blendera – 31:22
 

Wasze przemyślenia

Czy istnieje możliwość podziału ekranu na 3 lub 4 małe ekrany jak miało to miejsce w starszych wersjach?

Największą zaletą Blendera jest to, że jest darmowy bez względu na niektóre płatne dodatki i jednak dalej się prężnie rozwija. Największą wadą, że jest nadal skomplikowany i wymaga wielu uzupełnień oraz ulepszeń. Spoglądając na kolejną wersję jego bardzo jednak nadal trudna obsługa jeszcze chyba długo będzie odstręczać wielu chętnych do wyżywania się kreatywnie w aplikacjach 3d. Zostaną przy nim ci, dla których łatwiejsze komercyjne odpowiedniki są zdecydowanie za drogie i ci, dla których samo opanowanie tak zawiłej aplikacji jest sztuką samą w sobie. Z chwilą gdy Blender stałby się łatwą i intuicyjną aplikacją prawie pozbawioną wad i istotnych niedociągnięć opanowałby cały branżowy rynek wyznaczając standardy, do których musiałaby się dostosować odpłatna konkurencja, a potencjalni artyści i nie tylko, mogliby dostać do ręki znakomite narzędzie niczym ich nie krepujące, pozwalające wyzwolić całą swoją kreatywność. Kiedy przestajesz tracić czas i energię na walkę z programem, a większość uwagi skupiasz na realizowanym w nim pomyśle to jest ten właściwy moment gdy stwierdzasz, że wybrałeś to najlepsze dla siebie narzędzie. Innymi słowy: Moment w którym UI design będzie w jak największym stopniu konsekwencją UX design to będzie chyba to o co chodzi.

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *