UV unwrap – metody rozwijania siatki

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Rozwijać siatkę można na wiele sposobów…
W materiale pokazuję i objaśniam jak działają, i co można uzyskać dzięki różnym sposobom mapowania UV. Opisuję każdą z podstawowych metod, wraz z przykładami. Ten materiał jest zalecany dla dalszego zrozumienia podstaw UV – a dodatkowo objaśniam mało znane rzeczy związane z rozwijaniem.
Polski Kurs Blendera – UV unwrap – metody rozwijania siatki

Wasze przemyślenia

@GreenLittleMan Żeby nie trzeba było skalować ręcznie, wystarczy w trybie obiektowym kliknąć: Object >> Apply >> Scale, a dopiero później robić UV Unwrap.

W tych wszystkich metodach rozwinięcia siatki brakuje mi takiego, który rozwinie siatkę kładąc nacisk na zachowanie proporcji poszczególnych kratek względem własnego kształtu i samych siebie. W 13:15 mówisz, że rozwinięcie „Follow Active Quads” z opcją „Length” zachowuje proporcje między krawędziami, ale wynik pokazuje że tak niestety nie jest. I bardzo, bardzo szkoda. Dlaczego żadna metoda rozwinięć nie jest w stanie po ludzku rozłożyć prostego cuba o rozmiarach 2x2x4, zawsze trzeba coś skalować (to jeszcze pół biedy a w zasadzie należałoby się tego spodziewać), coś przesunąć, przekręcić i często jest to bardzo frustrujące i zniechęcające (ta minimalna rotacja w elementów na siatce UV w rozwinięciu „Smart UV Project” mnie dobija…). Czasami mam wrażenie, że obiekt modeluję dwa razy, raz w przestrzeni 3D i drugi raz w 2D z tym, że w 2D to jest droga przez męki.

Za jakiś czas obadam jak to jest w Maya. A z czasem, gdy będziesz jeszcze bardziej wymiatał w Blenderze, mapy UV będą wychodziły Ci coraz szybciej, bo teksturować będziesz takimi metodami, które nie będą wymagały wyrównywania.

TAK TAK!
przy projekcie np. szafki trzeba mesh’a rozwinąć bez zmian wymiarów krawędzi siatki (płyty sklejki- żeby potem wyciąć na maszynie i poskładać bez nierówności, albo dla wycinanki z papieru- wydrukować UV i potem poskładać np. w stożek lub … samolot), najbliżej chyba robi to „Smart UV Project” przy kącie 1, a do czego służy AREA WEIGHT i jak wpływa na rozwinięcie?

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *