/  Poradniki  /  Animacja

Spis według wybranego kluczarazem 11

Wszystkie wpisy z elementem "Animacja".

Zastosowania: Budowa Przekładni Planetarnej

Przekładnia planetarna to jeden ze wspaniałych mechanizmów używanych przez nas codziennie, mimo że często o tym nie wiemy. Wykonanie modelu takiej przekładni w Blenderze to czysta przyjemność. W poradniku tłumaczę prosto z mostu, jak zbudować działający mechanizm, pomijam teorię a wzory, które wpisuję w drivery mam zamiar wyjaśnić w osobnej części. zobacz całość

Kości: Auto Inverse Kinematics

Gdy ciągniemy za koniec gałązki zimą, aby strząsnąć z niej śnieg na czyjąś głowę, korzystamy z modelu Inverse Kinematics! W poradniku opowiadam w jaki sposób przełączyć animację w domyślnym modelu Forward Kinematics na Inverse Kinematics, i co dzięki temu można osiągnąć. zobacz całość

Kości – tripod rig, część pierwsza

Ufoludki mają na tyle dziwną geometrię i liczbę nóg, że na ich przykładzie można nauczyć się nawet animacji. W materiale wideo przedstawiam bardzo prosty, nieprecyzyjny i wręcz prymitywny model ludzika-ufoludka, który ma długą szyję, okrągły brzuszek i trzy nogi, podobnie jak statyw od aparatu. zobacz całość

Kości plus Meshe

Aby animować cokolwiek widocznego przy użyciu kości, trzeba jakoś je połączyć z np. meshami. O tym jest właśnie ten poradnik. W materiale wideo przedstawiam sposób na połączenie systemu kości z meshem. Można to zrobić tak, aby deformacje były dostępne lub żeby ich nie było. Mesh wtedy wygina się lub nie. zobacz całość

Zastosowania Blendera: Wizualizacja gry w życie Johna Conwaya

Gra w życie to symulacja pewnego rodzaju automatów komórkowych. Tym razem robimy ją w Blenderze, w 3d!  W materiale wideo przedstawiam specjalne wydarzenie: wykład prezentowany w Bydgoszczy na Konferencji Blendera 2012, gdzie zostałem zaproszony przez Huberta Niećko (szczuro). zobacz całość

Animacja: rotacje Eulera i blokada przegubu (gimbal lock)

Opowiadam o zwykłych obrotach, i niezwykłym zjawisku, jakim jest utrata liczby wymiarów. Okazuje się, że zjawisko, które występuje podczas obracania obiektów wokół trzech osi prowadzi do niemożności ich dowolnego ustawienia w przestrzeni!  zobacz całość

Animacja: kostka Rubika

Opowiadam i pokazuję sposób animacji kostki Rubika w taki sposób, aby jej struktura pozostała niezaburzona. Wykorzystuję w tym celu obroty w przestrzeni kwaternionów, ponieważ kąty Eulera doprowadzają do blokady przegubu (gimbal lock) i ustawianie zmian hierarchii kątów aby tego uniknąć staje się bardzo żmudne w miarę gdy obrotów kostki przybywa. zobacz całość

Animacja: piłka spadająca ze schodów

W tym poradniku prezentuję sposób wykonania animacji opartej o trzy wymiary: dwa przestrzenne, i jeden związany z rotacją. Ruch piłki spadającej ze schodów można na takie trzy składowe rozłożyć, i opracować odpowiednio krzywe ruchu, uzyskując całkiem realistyczny efekt odbicia. Zapraszam do oglądania! Ten tutorial powinien być traktowany jako uzupełnienie i przećwiczenie tematu związanego z krzywymi... zobacz całość